
Political Communication, \tllume 10, pp. 193-203 
Printed in the UK. AU rights reserved. 

1058-4609193 $10.00 + .00 
Copyright €I 1993 Taylor & Francis 

Instant History: The Case of the Moscow Coup 

GEORGE GERBNER 

University of Pennsylvania 

Until recently, the historical process was entirely time-bound. Accounts were 
produced after the fact. News was something that happened. A documentary 
depicted the past. We read about, rather than witnessed, history. Now, after a 
long, slow buildup, history-making has become time-unbound. When the 
power to act on the world scene merges with the power to direct the show 
about it, instant history-making becomes possible. Participation, witness, and 
confirmation hitherto limited to those on the scene can now be globally expe­
rienced while the event is still going on .. 

Instant history is made when control of video-satellite-computer technolo­
gies makes it possible to blanket the world in real time with selected images, 
provoke reactions that feed back into the event, speed its resolution, and 
quick-freeze the outcome into received history. Instant history is image history 
in a supportive context. The sense of "being there" skirts reasoning and pre­
empts alternatives. Instant history is the simultaneous, global, mass, living, 
showing, telling, and making history in brief and intensive bursts. Past, 
present, and future can now be packaged, witnessed, and frozen in a flash into 
memorable moving imagery. ' 

Films of Vietnam took hours or days to reach us, after the fact: It may have 
been the first "living room war" but not for the first few years and not in real 
time. Starting with the make-believe incident in the Gulf of Tonkin, it was a 
long, slow, duplicitous buildup. It lasted 11 years, destroyed three countries, 
and left behind some 2 million dead and a legacy of hardship, including eco­
nomic sanctions, for the living. 

Body counts were in the headlines but did not have public witness. The tide 
of public reaction turned after victory eluded policymakers and cameras began 
to record unsettling images: the Tet offensive, a summary execution of an "en­
emy" suspect, naked "enemy" children fleeing napalm, thatched "enemy" 
huts being put to the torch. When cameras turn to focus on the fallen, the war 
is lost or soon will be. This is why the press was barred from Dover Air Force 
Base where Gulf War body bags landed. It took a freelance reporter posing as a 
mortician to get an estimate of the casualties. 

The Iraq-Iran war, totally out of sight, dragged on for 10 years, claimed 
more than a million casualties, and ended in exhaustion. The declaration of 
emergency by Poland's Jaruzelski took 8 years to unravel, and the majority of 
Poles responding to a survey in 1991 still thought it had been necessary. (New 
York Times, May 20, 1992, p. 1). However, when chaotic perestroika, made visi-

193 



194 George Gerbner 

ble by glasnost, rolled into Eastern Europe, each successive counterrevolution 
took half the time of the previous one. 

The quantum leap in instant history-making occurred in 1991. The year 
began with the world-class spectacular in the Persian Gulf. Six months later, a 
failed coup in Moscow triggered a countercoup and the collapse of Soviet 
power on live television. We shall review the first major successful instant 
history-making (analyzed more fully in Gerbner, 1992) before we turn to our 

_case_study_of the M()scow_coup. 

The Persian Gulf Spectacle 

As presented in the media, the war in the Persian Gulf was an unprecedented 
global spectacle. It crammed into its first month alone the entire filmic 
imagery-and firepower-of 4 years of bombing in World War II. However, 
unlike a carpet of explosives leveling cities and setting off firestorms or of G.l.s 
"flushing" Vietcong from their hiding places, we were shown "seeing-eye 
bombs" zooming in on their targets followed by computer graphics tracing the 
ground offensive against an invisible enemy. 

Forming the backbone of the new instant history-making machine were 
portable television transmitters, the global satellite network (including the col­
laborating Soviet satellite), dedicated direct four-wire telephone lines, fax ma­
chines, mobile phones, and computer links. This versatile system made it pos­
sible to provide controlled real-time simultaneous live global coverage from 
several selected sites, even when nothing much was going on. "Today:' wrote 
CNN President Tom Johnson (in loory & Imse, 1991), "journalists equipped 
with computers, beepers, satellite telephones, flyaway earth stations, and cam­
era crews bring viewers to the story instead of the story to viewers" (p. 8). The 
source of the story was tightly guarded in the field. Much of what slipped 
through the cracks of official censorship was self-censored by mainstream me­
dia gatekeepers. 

General Schwartzkopf forbade casualty estimates. Sortie-counts replaced 
body counts. Photographs of battle or of the dead were censored. Sleek air­
craft "sortied" over unmentionable people in unfought battles in an unseen 
country. The few unauthorized shots of bombs falling on civilian targets were 
attacked as treasonous or rationalized as "collateral damage:' defined by Time 
magazine as "a term meaning dead or wounded civilians who should have 
picked a safer neighborhood" (Solomon, 1991, p. xviii). Never before were 
selected glimpses of actuality strung together with sound bites of photogenic 
crews, omniscient voice-overs of safari-clad reporters, and a parade of military 
experts with maps and charts at the ready, so niesmerizing, so coherent, and so 
contrived. 

The Soviet Coup 

Desert Storm was the first major global media crisis orchestration that made 
instant history. The Soviet coup 6 months later was the first attempt that mis­
carried. A year before the coup Gorbachev had signed a new press law that 
promised editorial staffs a degree of autonomy not known in the democratic 



Moscow Coup 195 

West. It made for a relatively fragmented and leaky communication system. 
When the coup came, the plotters could not control the increasingly cacopho­
nous media orchestra. After the failed attempt to make history, a countercoup, 
globally witnessed but virtually unrecognized, made instant history. Accounts 
by key participants and observers and research and personal interviews 
conducted-by me and my associates..,...in Moscow before and after the coup 
made it possible to piece together that story. 

Most American's remember the Soviet coup of August 1991 as a quixotic 
attempt out of the blue, doomed to failure, engineered by fools, and thwarted 
by a spontaneous uprising. As Vladimir Pozner's (1992) Eyewitness put it, our 
image of the coup leaders is that of "faceless party hacks ... Hollywood-cast to 
fit the somehow gross, repulsive, and yet somewhat comical image" (p. 10) of 
the typical Communist bureaucrat. 

That image is false. Yeltsin biographer John Morrison (1991) writes that "it 
would be quite wrong to see the coup as just a bumbling adventure by a group 
of amateurs that was bound to collapse" (p. 282). The men who struck on 
August 19, 1991, were, as Pozner himself writes, "far from inept and, indeed, 
ready to do whatever was necessary to win" (p. 11). 

Why did they lose? What turned the tide? How did the attempt crash in 72 
hours, burying in its ruins all the plotters had set out to save? Why did a 
countercoup, less readily recognized-despite having taken place before a 
worldwide viewing audience-succeed in sinking Gorbachev and setting off a 
tidal wave that is still sweeping the geopolitical landscape? What calamity 
robbed Soviet people of a sense of historical development, identity, and pur­
pose? How did a once mighty empire, powerful army, and ruling party-whose 
global menace fueled the Cold War, ignited hot wars, and justified repression 
worldwide-collapse without a whimper, leaving behind ever-deepening crises 
and the revival of chauvinism, clericalism, and neofascism? 

The August coup is over but the danger is not. The state of emergency 
declared by the plotters has been imposed by their nemesis, Yeltsin. A typical 
comment in Moscow is that the coup was the right move by the wrong clique. 
However, the threat by stodgy and legalistic plotters who had been appointed 
by Gorbachev has been overtaken by a fierce new alliance, the "red-brown 
forces:' These combine the more militant factions of military, industrial, and 
labor groups and of the KGB (now called the Security Ministry) with assorted 
hate groups and other ultranationalists (hence, the allusion to Hitler's Brown­
shirts). 

When I attended a debate in the Russian parliament on a proposed new 
media law, it was evident that the chaos in the country had paralyzed that 
body. Media financing, media policy, and access to the technology capable of 
making instant history may again hold the balance of power. Answers to ques­
tions about why one coup failed and the other succeeded bring into focus the 
new mechanism that short-circuits the political process. 

The Making of the Coup 

There was ample warning of an impending coup, wide complicity in the high­
est circles, little initial resistance, and much support for a change. Reporting 



196 George Gerbner 

afterwards to the Supreme Soviet, Gorbachev (1991) confessed his "responsi­
bility before all the Deputies for the fact that I had not done everything possi­
ble to prevent the August coup" (p. 56). However, he offered no credible expla­
nation. 

The oversight was all the more baffling in view of Gorbachev's bloody, if 
bungled, Tbilisiand Baltic crackdowns and the curious overreaction to a bi­
zarre rumor not long before the coup that Yeltsin's forces were planning a 
coup disguised as a mass meeting on Moscow's Manezh square. The rumor 
prompted Gorbachev to forbid the rally and order tanks into Moscow in 
March, 1991 for the first time since the arrest of KGB chief Beria in 1953. 

The tactic backfired as the demonstrators defied the ban, forcing Gorba­
chev to back down. His actions made him look undemocratic, weak, and vacil­
lating. With central authority rapidly eroding, the old guard hastened prepara­
tions for the real attempt. Yet when that was imminent, despite repeated 
serioOs warnings, Gorpachev did not inform his friends, alert the security ap­
paratus, or take special precautions himself. He went off to his vacation com­
pound in the Crimea. 

When the plotters struck, they had much going for them. The coup leaders, 
all appointed by Gorbachev to the highest posts of Soviet government, were 
riding a wave of popular discontent. Gorbachev's reform movement had failed 
to project a viable vision of society-socialist or capitalist-and was sliding into 
chaos. A Similar coup again'st Nikita Khruchschev in 1964 went off without a 
hitch. "Now:' wrote Stuart Loory and Ann Imse (1991), "Gorbachev was far 
more disliked than Khrushchev had been" (p. 79). Gorbachev's trusted lieuten­
ants grabbed ihe emergency powers he himself forced out of the Supreme 
Soviet. They set up the Committee for the State of Emergency to "save the 
Union" that 76% had voted to preserve in a referendum in which all but six 
republics had participated less than 5 months before. 

The conspirators did have a plan but instant history gave them no time to 
carry it out. The plan called for tough measures backed up with a show of 
force but avoiding large-scale arrests and bloodshed. Their appeal to Soviet 
citizens, in some ways prophetic, was to widespread frustrations, fears, and 
grievances. It began: 

In a dark and critical hour for the destiny of our country and of our 
people, we address you! A mortal danger hangs over our great 
homeland! The policy of reform initiated by M. S. Gorbachev, con­
ceived as a means to ensure the dynamic development of the coun­
try and the democratization of the life of its society, has, for a num­
ber of reasons, come to a dead end. The original enthusiasm and 
hopes have been replaced by lack of belief, apathy and despair. 
Authority at all levels has lost the confidence of the popu lation. 
Politicking has left no room in public life for concern for the fate of 
our country and of the citizen. (Foreign Broadcast Information Ser­
vice, 1991.) 

The declaration, broadcast to all the world and monitored in the United 
States by the Foreign Broadcast Information Service on August 19, 1991, com­
plained that "lack of faith; apathy, and despair have replaced the original en-



Moscow Coup 197 

thusiasm and hopes!' Echoing disaffected Gorbachev supporters 
Shevardnadze and Yakovlev, the coup leaders, warned of the danger to the 
policy of reform and democratic development posed by "extremist forc!,!s" and 
those "striving for unbridled personal dictatorial powers:' Along with talk 
about "labor discipline and order:' the Committee emphasized that "measures 
we envisage are not an attack on human rights:' They offered "nationwide 
discussion;' developing a "many-tier" econpmy including private enterprise 
and urgent concentration on critical food and housing problems. (FBIS, 1991.) 

Their warnings resonated to the rising fear of crime, vigilantism, and moral 
and economic chaos. In a survey we conducted in six Soviet republics a few 
months before the coup (Gerbner, Finifter, Mickiewicz, and Morgan, unpub­
lished), more than half of the respondents expressed mistrust in people in 
general and agreed that "it is not safe to walk alone at night in my neighbor­
hood:' (FBIS, 1991.) 

The State Committee capiUred the mood of many when it declared that 
citizens are "feeling increasingly uncertain about tomorrow and deep concern 
about the future of their children:' Our survey found that one out of five 
Soviets expressed the stark view that "the future is so troubled that it would be 
irresponsible to bring a child into the world!' (FBIS, 1991.) The country's birth· 
rate was at a postwar low, dropping 28% in 5 years of perestroika (The Wall 
Street Journal, June 2, 1992, p. A11). 

Gorbachev's approval rating had sunk to 4% by the time of the coup. 
Pozner (1992) cites polls showing that the sentiment against democracy and for 
law and order increased by 19% in 3 months before the coup, whereas the 
popularity of the Communist Party doubled (p. 171). He notes that the coup 
leaders "considered the changes engendered by perestroika a disaster .... Yes, 
they acted to preserve their power ... But they also acted to save their country 
and their society as they understood them" (p. 45). ~ 

Resistance to the coup was slow, sporadic, and mostly confined to the 
Baltic states, large cities, and small crowds brought out by tanks on the streets. 
The military forces remained passive. Only one Soviet cabinet member and 
one ambassador came out in opposition to the plotters. The Supreme Soviet 
fell silent. "Where was its Presidium? ... Where were the Deputies them­
selves" (p. 43) Gorbachev (1991) laments in his book and writes that !'many 
party committees decided to help the plotters" (p. 46). 

The Tide Turns 

The tide began to turn when Boris Yeltsin upstaged the plotters. His defiant 
imagery magnified the resistance, emboldened the opposition, and divided the 
armed forces. The coup's failure was sealed when some journalists, printers, 
videomakers, and others using cameras, Xerox and fax machines, mobile tele­
phones, and other electronic devices spread their versions of events. "Televi, 
sion may not lie;' writes Hedrick Smith (in loory & Imse, 1991), "but it often 
exaggerates and magnifies, in this case giving the impression of a massive 
popular rebellion ... Instant mass communication, both Soviet and interna­
tional, carried reports of resistance and fanned the flames of rebellion" (p. 36). 

Gorbachev observes in his memoirs that three planeloads of commandoes 



198 George Gerbner 

would have been enough to remove Yeltsin's government from power. "What 
was their problem?" he asks. His answer is that the plotters were "counting 
primarily on people's discontent" (pp. 34-35). If that is so, they would have 
been on solid ground but for two other factors that proved to be their undo­
ing: a split in the military and the media's new role in making instant history. 

The Role of the Media-Glasnost 

The media's role began with glasnost. just like Khrushchev's "thaw" 20 years 
earlier, glasnost did not originate as a policy of universal openness. It was, 
rather, a weapon for exposing and discrediting the past and the "old guard:' 
Soviet radio and television were staffed with Gorbachev's people who used 
their media as bludgeons, creating resentment and rage in some circles. "Mali­
cious' outrage against all state institutions is being imposed;' charged the 
junta. I attended mass meetings in Moscow denouncing the "petty-bourgeois 
opportunists of Gosteleradio" (FBIS, 1991), the Soviet broadcasting company. 
The free-swinging style of some of its programs, like having young men at a 
street drinking party berate a cabinet minister facing them live in the studio, 
would have tried the patience of a U.S. network; it certainly infuriated the 
Ministries. 

The tactics that provoked consternation among some won the enthusiastic 
support of many-though not all-journalists, intellectuals, and young people 
of a more cosmopolitan outlook. Boris Grushin, well-known sociologist and 
head of the new Vox Populi research firm, conducted a survey of 10 groups of 
opinion leaders on August 19 and 20 and found journalists the most cautious 
among them; about one out of five refused to respond. However, most others 
spoke up in opposition. Pozner (1992) reports that "journalists became heroes, 
newspapers, magazines, certain TV shows took center stage" (p. 51). The cui· 
tural ferment of glasnost may have hastened the urgency of the plotters but, at 
the same time, set the stage for the media backlash. 

Glasnost had no legal foundation until the AIl·Union "law of the Press and 
Other Mass Information Media" was signed by Gorbachev on june 12, 1990. 
One of its drafters, and coauthor of the subsequent Russian press law, M. A. 
Fedotov, law professor and later Deputy Minister of Press and Mass Media of 
the Russian Federation, told me in june 1991 in Moscow that it was "demo· 
cratic romanticism;' probably because it had no provision for financing a "free 
press:' 

The law limited censorship to state security matters, and gave editorial 
staffs considerable autonomy. When I interviewed Fedotov a month before the 
coup, the picture on the wall of his high-ceilinged spacious office was not 
lenin or Gorbachev or even Yeltsin but Sakharov. The law's key provision was 
that editorial staffs (which, according to various definitions, may include all 
those employed, from editors and reporters to the night watchman) elect, by 
majority vote, their editors-in-chief and vote on contracts with publishers that 
specify how policies are to be decided. Although all media were still on state 
budgets and could be ordered closed, they could no longer be easily silenced. 
(With the selective withdrawal of press subsidies and the growing commercial 



Moscow Coup 199 

control over surviving media, the press and media laws are again contested 
territory.) 

The Moscow plotters were more accustomed to controlling media than to 
manipulating them. Theirtelevised press conference, broadcast live to all the 
world, was a disaster. "When Yanayev stated that Gorbachev was ill:' Pozner 
(1992) relates, "the press hall, packed as it was to capacity, laughed out loud ... 
When he referred to Gorbachev as 'my friend: the journalists hooted ... Into 
the conference about twenty minutes, Yanayev's hands began to shake (po 93). 

"This was not an Emergency Committee that could strike fear into the 
hearts of the press .... [observed Loory and Imse (1991)] Now it was clear that 
the glasnost-inspired press was not knuckling under despite the suspension of 
most of the capital's newspapers and repression of television ... After the 
press conference, the almost solid front of caution began to crumble" (po 99). 
In any case, the spirit of glasnost, the new law, instant imagery, and the new 
technologies made complete control of communications no longer possible. 
The clock that Gorbachev started ticking in 1985 could no longer be turned 
back. 

Media Backlash 

At nine o'clock in the morning of the coup, Soviet Foreign Minister Edvard 
Shevardnadze (1991) sat in his office calling supporters and taking calls from 
newspapers and television companies at home and abroad. That day he heard 
from German Foreign Minister Genscher and, a day later, from Secretary of 
State Baker. By noon, an Italian journalist brought Shevardnadze the text of 
Yeltsin's appeal. The fax was still working, and he sent both Yeltsin's and his 
Movement's appeal to the Interfax and Novosti 'news agencies and to sources 
abroad until they ran out of paper. Then a Moscow firm called Astep brought 
more paper and kept the fax machine running. The instant history backlash 
went fully global. 

At home, within hours handbills were circulating, despite the ban. Indepen­
dent publications resumed production using fax machines, photocopiers, and 
computers. Makeshift newspapers and broadsheets were distributed at· rallies 
and pasted up on walls. Some newspapers banded together to put out a joint 
edition entitled Obshchaya Gazeta. A limited edition of Moscow News ap­
peared. During the few hours that t~e Russian Federation's television was off 
the air, its camera crews "made videotapes and shipped them to twenty major 
cities through airline pilots and sympathetic travelers:' write Loory and Imse 
(1991, p. 16). "In keeping with the claim of legality, the coup conspirators al­
lowed Western news media to operate; Gorbachev and millions of Soviet citi­
zens followed every breaking development from broadcasts of the BBC, Voice 
of America, and CNN" (po 36). 

The Union of Journalists issued a declaration calling on the Supreme Soviet 
to cancel "illegal decisions" banning publications and broadcasts. Two of the 
eight newspapers allowed to publish printed .the statement. The alternative 
news service Interfax became another channel to media at home and abroad. 
The staff of Izvestia, which, emboldened by the spirit of glasnost and the letter 
of the press law, had been feuding with the government for months, went on a 



200 George Gerbner 

brief strike rather than publish the decrees, but according to Shevardnadze 
(1991), duplicated Russian government documents with a manual press (p. 206). 

Troops occupied the telephone exchange and yet, somehow, many phone 
lines remained open. Computer-based electronic mail traffic was heavy. Com­
puters provided a link 'between the Soviet Union and the outside world. 
"Please stop flooding the channel with bogus messages and with silly ques­
tions:' Vadim Antonov urged Westerners attempting to send electronic mail to 
Russia during the early hours of the coup. "Note that it's neither a toy nor a 
means to reach your relatives or friends at this time." 

Antonov, one of the builders of the Soviet's 2-year-old computer communi­
cations network known as Relearn, knew its limitations and its potentials. The 
messages sent from Antonov's computer in Moscow late on the night of Au­
gust 19 were copied and posted across the United States and abroad on elec­
tronic bulletin boards. KGB agents undoubtedly knew about the underground 
network. In a telephone interview a week later with New York Newsday re­
porter Joshua Quittner (1991), Antonov related that "during the last night of 
the coup we got a strange phone call. The caller said, 'We are your users, 
please give us your modem's phone number: This was an absurd statement, 
since anyone who knew about the network knew how to interconnect to it. We 
said to them rude words" (p. x). 

Yeltsin spent most of the three days on the phone, "talking to President 
Bush and Prime Minister John Major, to his supporters, to hesitating generals, 
and to the confused plotters:' write Vladimir Solovyov and Elena Klepikova 
(1992, p. 253). Pozner relates that the BBC, ABC, CBS, NBC, Australian TV, Cana­
dian Broadcasting, and other television companies kept calling him for inter­
views. 

Hundreds of newly independent media, automated circuits, car phones, 
satellite phones, fax and duplicating machines as well as electronic mail net­
works and widespread use of the short-wave radio complicated things for the 
plotters. Moscow Echo, staffed by former journalism students and shut down 
repeatedly by the KGB, struggled back on the air several times during the 
coup_ 

A jerry-rigged Radio Russia went on the air and began to broadcast around 
the clock. Even though its signal covered only part of Moscow, "it -brought 
hope because of the voices it carried:' according to Pozner (1992, p. 113). 
"Voices of people known to one and all, writers and actors, politiCians and 
military men, all of them sending a signal: Come to the White House of Russia, 
come help build the barricades" (Pozner, 1992, p. 113). 

Midmorning on the day of the coup, Yeltsin was told that Russian video 
cameras were waiting outside. He climbed a tarik that stood outside the White 
House. The tank commander hid his head and averted his eyes. There was no 
microphone. Yeltsinbegan speaking. Before long, his soundless but defiant 
image dominated the world's screens, and his words were soon broadcast, 
feeding back into the crisis. The Voice of America and Radio Liberty increased 
their broadcasting and reported no jamming of their programs. 

By early afternoon Snevardnadze drove, unhindered, to the headquarters 
of his Democratic Reform Movement and held a press conference to announce 
that defense of the White House would be organized that night. Shevardnadze 
tells the story of a group of young producers from television who put together 



Moscow Coup 201 

a film of rebel voices and "discovered an honorable man in the Ministry for 
Long Distance Communication who placed at their disposal a satellite channel. 
In this way, Russia from Moscow all the way to the Kamchatka Peninsula, re­
ceived truthful information" (Sheverdnadze, 1991, p. 205). 

Official Moscow television had been reduced to one channel playing 
"Swan Lake" interspersed with emergency decrees. However, Leningrad televi­
sion was still on the air, visible throughout much of the Union. Rebellious 
mayor Anatoly Sobchak was to speak at 8:15 p.m. Orders to cut him off went 
from the Emergency Committee at 6 p.m. to Valentin Lazutkin, first deputy 
chairman of Soviet television, who had watched the press conference and de­
cided that the coup would not fly. Lazutkin delayed the cut-off until after 8:30 
p.m. 

Lazutkin next reviewed the footage for the official evening news, Vremya. It 
had shots of Yeltsin speaking atop the tank, and voice-over quotes from his 
speech. It also showed crowds gathering at the White House, building barri­
cades. Despite orders to cut it, Lazutkin left them in. The item ran 2 1/2 min­
utes. When Vremya showed clips of Yeltsin addressing crowds and reported 
his call for a general strike, the state of emergency still dragged on for another 
day, but the State Emergency Committee was dead in the waters of instant 
history. 

The Countercoup 

When the original coup collapsed, the instant history scenario was far from 
over. In a way, it was only just about to begin. Gorbachev returned, he said, to 
a "different country:' He was soon to discover just how different it was. 

During the coup, Yeltsin had promulgated decrees not only for Russia but, 
without legal authority, for the Soviet Union also. The day after the coup, Yelt­
sin banned Communist Party dailies and handed the two major news agencies, 
TASS and Novosti, over to the control of the Russian Federation authorities. 
(He was forced to back down, at least temporarily, when the Russian Press Law, 
replacing the all-Union law, passed the Russian Parliament on October 6, 1992.) 
On August 24, three days after the coup, Yeltsin issued a decree placing all 
central government communications under Russian Federation control. The 
entire system of the All-Union Ministry of Communications was transferred to 
the jurisdiction of the Russian Supreme Soviet committee for Communica­
tions, Computing and Space, giving Yeltsin control over the full spectrum of 
electronic communications media. 

When the postcoup emergency session of the Supreme Soviet opened in 
Moscow on August 26, Gorbachev went to the podium fresh from the Crimea, 
humbled and tired but triumphant. Live television and the power to use it had 
given him national and international exposure. At previous sessions he had 
personally turned off the cameras when the proceedings displeased or 
alarmed him. 

Now television was in Russian, not Soviet, control. Now Boris Yeltsin a pop­
ularly elected leader, unlike Gorbachev, 'was in charge. Gorbachev's complicity 
in the coup, possibly to get rid of the rival Yeltsin, was (and still is) widely and 
publicly debated in Moscow-so were the circumstances of Yeltsin's rescue 



202 George Gerbner 

and countercoup. Rumors, suspicions, and previous humiliations, often before 
an audience on live television, serve as a general backdrop to the dramatic 
turning point of August 26. 

Stormy Relationship 

After his initial elevation to the post of Moscow Party Secretary, Yeltsin's bull­
in-the-China-shop style, including embarrassing televised encounters, earned 
him demotions and transfers. Reports of drunken orgies during his first Ameri­
can visit, although they later proved to be fabrications, appeared on the front 
page of Pravda. A Soviet television program showed his speech at Johns 
Hopkins University slurred, out of sync with his gestures. Later, a comparison 
with the original revealed that studio experts had tampered with the tape. 

The final indignity came when, after an absence of two weeks from public 
view, Yeltsin showed up at a televised session of the Supreme Soviet. Suddenly, 
Gorbachev interrupted a routine debate. He asked the Minister of the Interior 
to come to the podium and report Comrade Yeltsin's "personal case:' The 
Minister related a bizarre story of Yeltsin clambering from a lake where, he 
said, he had been thrown by assailants out to kill him. Taking the floor, Yeltsin 
was evasive. The televised scene was repeated several times during the day, 
and the next day's Izvestia printed a full transcript. 

The story Solovyov and Klepikova (1992) piece together from interviews and 
provincial press accounts is even more bizarre. Yeltsin crashed a birthday party 
of his old friend and then-Prime Minister Ryzhkov, to which he had not been 
invited, and had a fight with Gorbachev; they even came to blows. Gorbachev, 
who lost out in the fight, sent his personal bodyguards to dump Yeltsin in the 
lake, where he caught a bad case of bronchitis that sidelined him for two 
weeks. For reasons still unknown, perhaps because of its improbability and 
fear of more ridicule, Yeltsin did not tell the true story, if that is what it was, on 
live television before the Supreme Soviet. In any case, August 26 must have 
been sweet revenge, indeed. 

Loory and Imse (1991) describe what took place then, again on live televi­
sion: 

Yeltsin forced Gorbachev to read aloud the record of Monday's cabi­
net meeting, where all but two of his ministers betrayed him ... 
When Gorbachev protested saying he had not read the document, 
Yeltsin was merciless, insisting: "Well, read it now" [The minutes 
incriminated in the plot those whom Gorbachev had defended just 
the day before. Next,] Yeltsin forced Gorbachev to promise publicly 
he would accept all the emergency decrees Yeltsin had approved 
during the coup. 

Then Yeltsin informed the Soviet President that one of those de­
crees transferred ownership of all property in Russia from the cen­
tral government to the republic. The bliridsided Gorbachev had sud­
denly become a kind of tenant-leader in his own country. 
Technically, his government no longer even owned the Kremlin. But 
that was just the beginning. Yeltsin whipped out a document. "On a 



Moscow Coup 

lighter note;' he said, "shall we now sign a note suspending the 
activities of the Russian Communist Party?" He signed with a flour­
ish ... Gorbachev was stunned. "I think you'll be ... I don't know 
what you're signing there:' he stammered. (p. 158) 

The Triumph of Instant History 

203 

At that moment, the structure that Mikhail Gorbachev tried to "restructure" 
came down like a house of cards. Instant history turned floundering peres­
troika into a full-fledged counterrevolution. (Veltsin's actions were soon to be 
challenged in the newly created Constitutional Court, plunging the country 
further into a crisis of legitimacy.) 

The new phenomenon of instant history short-circuited the time needed for 
deliberate decisions and orderly transitions. The world was watching, not fully 
understanding that instant history was made by the very act of its witnessing 
the scene on live television. A mechanism of global mischief has been added 
to the agenda of problems that political communication study and policy must 
now add ress. 

References 

Foreign Broadcast Information Service, U.S. August 19, 1991. 
Gerbner, George (1992). Persian Gulf War, The Movie. In H. Mowlana & H. Schiller 

(Eds.), Triumph of the image: The media's war in the Persian Gulf:A global perspec­
tive (pp. 243-265). Boulder, co: Westview Press. 

Gerbner, George, Finiiter, A., Mickiewicz, Ellen, & Morgan, M. (1992). U.s. and Soviet 
attitudes about life and institutions, and television's contributions to attitudes: A 
comparative analysis. Unpublished report, The Annenberg School for Communica­
tion, University of Pennsylvania. 

Gorbachev, Mikhail (1991). The August coup: The truth and the lessons. New York: 
HarperCollins. 

Loory, Stuart, & Imse, Ann (1991). Seven days that shook the world: The col/apse of 
Soviet communism. CNN Report. Atlanta, GA: Turner Publishing. 

Morrison, John (1991). Boris Yeltsin: From Bolshevik to Democrat. New York: Dutton. 
Pozner, Vladimir (1992). Eyewitness: A personal account of the unraveling of the Soviet 

Union. New York: Random House. 
Quittner, Joshua. Tales of the net that said nyet. New York Newsday. August 28, 1991. 
Sheverdnadze, Eduard (1991). The future belongs to freedom. New York: Free Press. 
Solomon, Norman (1991). Unreliable sources: A guide to detecting bias in news media. 

New York: Carol Publishing Group. 
Solovyov, Vladimir, & Klepikova, Elena (1992). Boris Yeltsin, a political biography. New 

York: Putnam. 




